Rudsjö kårmärke

Vår kår består av ca 100 medlemmar och vi håller till i stadsdelen Bomhus i Gävle. Vår scoutkår bildades 1960 och vi har bedrivit scoutverksamhet oavbrutet sedan dess.

Det bildande sammanträdet hölls på Korsnäs föreningshus i Bomhus. Flera familjer i området hade barn som var scouter och var på grund av den långa vägen in till centrala Gävle, där den närmsta aktiva scoutkåren hade sina lokaler, mycket intresserade av bildandet av en ny scoutkår.

Den första tidens ungdomsarbete bedrevs i den så kallade Nygården men 1962 flyttade Korsnäs-Marma två ungkarlsbaracker från Fliskär och byggde Orionstugan, som fortfarande är vår scoutlokal, åt oss. I början av sextiotalet hade Gävle kommun en stor kampanj för ungdomsverksamhet och de flesta föreningar gick framåt, så även Rudsjö Scoutkår. Som mest hade kåren cirka 120 medlemmar fördelade i en vargungeflock, en blåvingering, en pojkscout- och en flickscoutavdeling. Även en senioravdelning ingick i kåren.

I slutet av sextiotalet ordnade seniorerna några träffar för hela Gästrikland, då man bland annat hade radiokontakt med hela världen (Jamboree on the Air). Rudsjö Scoutkår har under åren haft ett nära samarbete med Staffan församling och en del år räknade församlingsprästen kåren som en del av församlingens ungdomsverksamhet. Under dessa år bjöd kåren på kyrkkaffe i föreningshuset första söndagen i advent. Från och med 1983 ansåg sig kyrkorådet i församlingen inte längre kunna stötta kåren ekonomiskt.

Under åttiotalet och fram till idag har kåren fått flera nya inresserade ledare. Flera seniorscouter har också tagit på sig ledaransvar.

Kåren består idag av Spåraravdelning, Upptäckaravdelning,  Äventyraravdelning och Utmanaravdelning . Kåren har idag ungefär 100 medlemmar och med det är kåren en av de större i Gästrike Scoutdistrikt. Kåren har en övernattningsstuga i Hanåsen som heter Österbo den har vi köpt av Korsnäs AB och rustat.